pijl
  1. Je bent nu hier:
  2. Home
  3. /
  4. Blog

25 januari Werken aan een inclusieve cultuur

Diversiteit en inclusie horen bij elkaar, het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Zonder diversiteit kun je niet spreken over een inclusieve organisatie. En zonder inclusie wordt diversiteit niet productief. Je hebt dus diversiteit én inclusie nodig om tot een betere performance te komen, creatiever en innovatiever te worden. 

Werken aan diversiteit doen we vooral door op de in- en doorstroom te sturen. Andere vacatureteksten, nieuwe netwerken aanboren om te werven, gemengde selectiecommissies, heldere doelstellingen [...]

lees verder →


23 december Een uitdagende reis

 

diversiteit inclusiviteit IMG 0227

Een maand geleden was ik op reis in Nepal en een onderdeel daarvan was een trekking van vijf dagen door het Annapurna gebied. Nu had ik de informatie over de trekking globaal doorgenomen van tevoren, maar heel goed waren de details niet tot me doorgedrongen. Een dag voordat we aan de trekking begonnen werd me duidelijk dat ik de tocht enigszins onderschat had. De eerste dag bleken we alleen maar trappen te moeten opklimmen, 3500 treden stijl naar boven. Dag 2 en 3 waren ook nog pittige en lange wandeldagen en pas op dag 4 kregen we de tijd [...]

lees verder →


22 november De kloof tussen vraag en aanbod

In de afgelopen maanden is mijn aandacht vooral uitgegaan naar de vraag hoe we de in- en doorstroom van medewerkers met een multiculturele achtergrond naar de top van bedrijven en organisaties kunnen stimuleren. Daar worstelen zowel de aanbod- als de vraagkant mee is mijn ervaring.

Rond dit vraagstuk heb ik een tweetal boeiende bijeenkomsten georganiseerd en het was soms pijnlijk maar ook leerzaam om met elkaar in gesprek te gaan. Pijnlijk, omdat teleurstellende ervaringen bij de kandidaten leiden tot sollicitatiemoeheid, genoegen nemen [...]

lees verder →


28 sept Dive In Festival

Dive In Festival: het wordt tijd voor actie!

Ik had het genoegen om dit jaar, samen met Interpolis en Mercer Marsh namens de Rabobank het Dive In Festival te mogen organiseren. Dive In is een wereldwijd festival voor de financiële- en verzekeringssector en heeft als doel om diversiteit en inclusie in deze sector te bevorderen. Het werd voor de tweede keer in Nederland georganiseerd en vond afgelopen week, op 24 september, plaats. Ons doel was impact creëren en mensen in beweging zetten door een breed palet aan sprekers en activiteiten te bieden, zodat iedereen [...]

lees verder →


9 augustus We doen aan inclusie

Steeds meer organisaties zeggen aan ‘inclusie’ te doen in plaats van aan ‘diversiteit’. Nou valt er over te twisten of je het dan echt over iets anders hebt, of iets anders doet, maar goed, schijnbaar bekt het lekkerder.

Maar diversiteit en inclusie zijn niet meer dan begrippen die je in een breder conceptueel kader moet plaatsen en daarom ook niet los van elkaar gezien kunnen worden. Werken aan diversiteit zonder aandacht voor inclusie leidt tot exclusie of segregatie; inclusie zonder diversiteit lijkt me een vorm van exclusie.  

Als je dus [...]

lees verder →


12 juli 2019 Act like a leader, think like a leader

Om van diversiteit en inclusie een succes te maken heb je doe-kracht nodig. Veel organisaties blijven steken in denkkracht. Ze maken mooie beleidsplannen, hebben prima voornemens, maar komen na een jaar of wat tot de conclusie dat er verder helaas niets gebeurd is. 

Werken aan diversiteit en inclusie vraagt om actie. Je moet in beweging komen en een eerste stap zetten. Maar ja, waar begin je dan? Dat is een vraag die ik regelmatig krijg voorgelegd. Hoe komen we van plan naar actie?

Een inspirerend boek in [...]

lees verder →


9 juni 2019 We zijn goed bezig

Onlangs heb ik een ‘Benen op tafel sessie’ begeleid bij een directieteam. Dit team streeft naar meer diversiteit in het medewerkersbestand van de onderneming. Deze bestaat nu voor 90% uit mannen, vooral in de subtop en top is de samenstelling eenzijdig. Het is ze in de afgelopen jaren wel gelukt om meer vrouwelijke trainees en young professionals aan te trekken, maar toch loopt de doorstroom naar de hogere functies niet zoals ze gehoopt en gewenst hadden. Dus willen ze hier graag es met mij over in gesprek. De vraag is wat ze nog meer kunnen doen om de [...]

lees verder →


28 april 2019 'Ververst Managementteam'

Op LinkedIn presenteert Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn het nieuwe, volgens haar ‘ververste managementteam’. Ze is er blijkbaar trots op, want ze laat ons graag zien (met foto) hoe dat team eruitziet. Maar die trots wordt door velen niet gedeeld, want ze krijgt enorm veel commentaar, ook van mij trouwens. Want hoe is dit ververste managementteam samengesteld? Nou, uit 9 blanke mannen, zo te zien ook allemaal ongeveer van dezelfde generatie, en één vrouw, Marit dus.

Dat is toch niet te geloven, in deze tijd? Heeft Albert Heijn de [...]

lees verder →